sexta-feira, outubro 28, 2005

4. A reprodução social na escola afinal existe mesmo...

RELATÓRIO DA OCDE ("Education at glance") 2005
“Schools tend to reproduce the existing social arrangements”
“Escolas tendem a reproduzir a estratificação social existente”

É um indicador analisado no relatório da OCDE em 2005, que confirma que muitos dos alunos que não passam e não atingem determinados níveis de sucesso escolar por sua total responsabilidade, mas por factores, nomeadamente sociais, que lhes dificultam o percurso escolar, vedando-lhes o acesso às oportunidades que os demais usufruem. Leia-se:

«The results from PISA show that, in countries that separate students at an early age into schools of different types, students’ social background tends to be relatively strongly related to their performance.Disadvantaged students are more likely to be placed in low status schools with less demanding curricula and so lower expectations of their learning, and then to end up with relatively poor performance.Socially advantaged students are more likely to be placed in high status schools with demanding curricula and then to end up with relatively high quality performance.In that sense, schools tend to reproduce the existing social arrangements. In countries that keep students together in comprehensive schools, the relationship between social background and educational performance is weaker, though not absent.The weaker relationship suggests that schools are making some difference for the next generation to existing social arrangements, rather than reproducing them.»


JORGE PEDREIRA, SECRETÁRIO DE ESTADO DA EDUCAÇÃO:
Insucesso escolar é também social e geográfico

“Os maiores problemas são sociais e geográficos, nomeadamente na periferia das grandes cidades e regiões onde se faz sentir a crise económica e nas zonas do interior do país onde se verifica um despovoamento”, disse recentemente Jorge Pedreira, secretário de Estado da Educação no Educare (Outubro 2005).

Sem comentários: